23. april 2013, eAvis: Budstikka
Politikerne ga tirsdag grønt lys til at enkeltskoler i Bærum kan få tilby matematikkundervisning etter russisk modell
MATTEMODELL: Skoler i Bærum får muligheter til å gjøre en russisk vri på matematikkundervisningen.
Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: HANS HAMRE
Den aktuelle matematikkmodellen er utviklet av en russisk psykolog med navn Zankov. Rådmannen anbefalte ikke å ta den i bruk, men kommunestyrets sektorutvalg barn og unge gikk enstemmig inn for å la det være en åpning på enkeltskoler.
Smeheia skole i Sandnes startet høsten 2009 et prøveprosjekt med matematikkmodellen, og i november i fjor vedtok sektorutvalg å be rådmannen se på muligheten for å gjøre forsøk også i Bærum.
I saksfremlegget står det at Zankovs pedagogiske modell har følgende undervisningsprinsipper:
- Undervisning på høyt nivå hvor man går raskt gjennom lærestoffet.
- Fremheve teoretisk kunnskap og språkets betydning.
- Problembasert tilnærming.
- Rask progresjon.
- Elevene skal bevisstgjøres selve undervisningsmetoden. Systematisk og målrettet utvikling av enkelteleven.
- Samarbeid i prosessen fra problem til løsning.
DEBATT: Hva synes du om dette forslaget? Si din mening nederst i artikkelen.
På møtet i sektorutvalget uttalte Marit Holm (Ap) at hun trodde metoden egner seg best for flinke elever. Vanlige og svake elever vil ha problemer. Rask progresjon kan føre til at grunnleggende kunnskap ikke får satt seg ordentlig.