Av Galina Novikova og Maud Krag,,ru,"There once was a cat who lived in a house with,,no,floors,,no,It was so fond of running the elevator between floors ... ",,no,To start a game for preschool children,,no,Lekematikklandet,,no,It can be difficult to count up and down,,no,from,,da,for example,,no,but it's just fun and completely natural to help a kitten to take lift from,,no,story,,no,geometric shapes,,da,numerics,,no,crowd,,no,sizes relative to each other - all this can be learned by children before school age when learning takes place in children's terms through play and fun,,no
«Det var en gang en katt som bodde i et hus med 8 etasjer. Den var så glad i å kjøre heis mellom etasjene…»
Slik begynner en lek for førskolebarn i Lekematikklandet. Det kan være vanskelig å telle opp og ned, fra 2 to 6/ fra 8 to 4 for eksempel, men det er bare morsomt og helt naturlig å hjelpe en kattunge med å ta heis fra 8 to 2 etasje.
Geometriske figurer, tallenes verdier, mengde, størrelser i forhold til hverandre – alt dette kan læres av barn før skolealder når læringen skjer på barnas premisser gjennom lek og morsomme, thoughtful common tasks,,no,Toys give children the joy and challenges,,no,and stimulates children's development,,no,Leonid Zankovs methods are already known in Norwegian primary school but they perfectly suited also for children of preschool age,,no,Active adult facilitator for exploration,,no,discovery and experiences,,no,They enrich the game and open up new opportunities for kids,,no,This active role amplified in the new plan for kindergartens,,no,What is the result for Preschoolers,,no,Will they learn to count already in the nursery,,no. Leker gir barna glede og utfordringer, og stimulerer barnas utvikling.
Leonid Zankovs metoder er allerede kjent i norsk barneskole men de egner seg utmerket også for barn i førskolealder. Aktive voksne tilrettelegger for utforskning, oppdagelse og erfaringer. De beriker leken og åpner nye muligheter for barna. Denne aktive rollen forsterkes i den nye rammeplanen for barnehager.
Hva er et resultat for førskolebarn? Skal de lære å regne allerede i barnehagen? Should it be taught in lower and lower step,,no,Matte is not primarily to calculate,,no,but being able to see patterns and relationships,,no,It is a way of thinking and problem solving in mathematics and in life in general,,no,Matte is a separate language with its own laws,,no,mysteries and intriguing puzzles,,no,It is a language that any child can master,,no,Mathematical understanding is at a higher,,no,higher level than bill,,no,When one understands the concepts and structures,,no,it becomes easier later when you start school,,no?
Matte er ikke primært å regne, men å kunne se mønstre og sammenhenger. Det er en måte å tenke og løse problemer på i matematikken og i livet for øvrig. Matte er et eget språk med sine egne lover, mysterier og spennende oppgaver. Det er et språk som et hvert barn kan beherske. Matematisk forståelse ligger på et høyere, mer overordnet nivå enn regning. Når man forstår begrepene og strukturene, blir det lettere senere når man begynner på skolen.
Preschool children learn best when they take on things,,no,Therefore, the use of specific important to understand what amount of each number represents and how the numbers are relative to each other,,no,The number,,no,is not so easy to understand,,no,men når en pose med fem concrete,,de,klinkekuler,,nl,be placed on a,,no,numbers are literally concrete,,no,Young children can often "count" far and until,,no,ie say what number called,,no,but it is not the same as they understand the amount of each number represents,,no,Although the list of numbers is language,,no,not mathematical understanding,,no. Derfor er bruk av konkreter viktig for å forstå hvilken mengde hvert tall representerer og hvordan tallene står i forhold til hverandre. Tallet 5 er ikke så lett å forstå, men når en pose med fem konkreter (f.eks. klinkekuler) skal plasseres på et 5- tall blir det bokstavelig talt konkret. Små barn kan ofte «telle» langt og helt til 100 (dvs si hva tall heter), men det er ikke det samme som at de forstår hvilken mengde hvert tall representerer. Oppramsingen av tall er språk, ikke matematisk forståelse. Does your child say how many buttons it has on your jacket or whatever the next figures to,,no,is,,da,What is the greatest and least,,no,Is,,da,bigger than,,no,or,,no,By play,,no,solve logical nuts and think aloud with the other children laid the foundation for being able to calculate and solve mathematical tasks when children arrive at school,,no,But these activities are important not only in terms of school,,no,The joy of exploring,,no,experience and mastery have a high self worth,,no,and children show high motivation for playing with numbers,,no,amounts and forms,,no,It's a little light and a little difficult,,no 8 er? Hva er størst og minst? Er 3 større enn 8, eller er 8 større enn 3?
Ved å leke, løse logiske nøtter og tenke høyt sammen med de andre barna legges grunnlaget for å kunne regne og løse matematiske oppgaver når barna kommer på skolen. Men disse aktivitetene er viktige ikke bare med tanke på skolen. Gleden ved å utforske, erfare og mestre har en høy egen verdi, og barna viser høy motivasjon for å leke med tall, mengder og former. Det er litt lett og litt vanskelig, and so it must be,,no,Mathematical understanding is not about to be the first and fastest at a correct answer,,no,It is important to see a problem from multiple angles and perspectives explain,,no,It is not certain there is only one answer rather,,no,There are mathematical understanding only after it is reflected,,no,Therefore it is so important to have a conversation about how children reason when solving math nuts in kindergarten,,no,Here's the process,,no,more important than the result,,no,The active adult role is to let the conversations and arguments take its course,,no.
Matematisk forståelse handler ikke om å komme først og raskest frem til et riktig svar. Det er viktigere å se et problem fra flere vinkler og forklare perspektivene. Det er ikke sikkert det er bare ett svar heller. Det blir matematisk forståelse først etter at det er reflektert. Derfor er det så viktig å føre en samtale om hvordan barna resonnerer når man løser mattenøtter i barnehagen. Her er prosessen
viktigere enn resultatet. De aktive voksnes rolle er å la samtalene og resonnementene gå sin gang, even if it is wrong,,no,So you try another proposal and another track in search of understanding,,no,We do not give up,,no,It's all about trial and error,,no,retry,,no,discuss,,no,collaborate and ultimately find the ten gold coins to add to the treasure chest,,no,We found them,,no,Hurray,,no,We did it together,,no,This I managed,,no,with a little help,,no,Leading conversations between children and create learning between children of different interpretations is a skill that is central in the active adult mentor in the nursery or home,,no. Så prøver man et annet forslag og et annet spor på jakt etter forståelse. Vi gir ikke opp! Det handler om å prøve og feile, prøve på nytt, diskutere, samarbeide og til slutt finne de ti gullmyntene som skal legges i skattkisten. Vi fant dem!! Hurra! Vi klarte det sammen! Dette klarte jeg!( med litt hjelp).
Å lede samtaler mellom barna og skape læring mellom barn med ulik forståelse er en ferdighet som er sentral hos den aktive voksne veilederen i barnehagen eller hjemme. When one talks about logical nuts and odd value develop other important skills in your child,,no,language,,no,listening ability,,no,confidence,,no,respect for others' perspective,,no,Language and thought are one,,no,"Without language,,no,no thought »,,sv,Lev Vygotsky,,en,Active preparation for the expansion of the toy does not interfere with a child's need for free play,,no,The free play is important,,no,There is also the growing autonomous and personalized toy,,no,One does not exclude the second,,no,For children who will start school next year,,no,preschool clubs,,no: språk, kreativitet, fleksibilitet, lytteevne, selvtillit, respekt for andres perspektiv. Språk og tanke er ett. «Uten språk, ingen tanke» ( Lev Vygotsky).
Aktiv tilrettelegging for utvidelse av leken kommer ikke i konflikt med barns behov for fri lek. Den frie leken er viktig. Det er også den voksenstyrte og tilrettelagte leken. Det ene utelukker ikke det andre. For barn som skal begynne på skolen til neste år, førskoleklubber, one may have led activities for up to an hour a few times a week,,no,Experience shows that children afterwards take the initiative to play the same toys inside or out,,no,Young children love repetition when they think something is fun,,no,By reawakening own mathematics,,no,glance, the adult improvise term training in everyday life,,no,Which pencil is the shortest,,da,furthest,,no,Can Anne stand behind Anders,,no,How many circles we have on the table now,,no,kopp,,en,asjett,,no,caviar tube lid ...,,no,And in the room,,no,Vegguret ... How many centimeters is my tommeltott,,da,from,,ro,Should we measure,,da. Erfaring viser at barna etterpå tar initiativ til å leke de samme lekene inne eller ute. Små barn elsker repetisjon når de synes noe er gøy. Ved å trene opp eget matematikk- blikk kan den voksne improvisere begrepstreningen i hverdagen. Hvilken blyant er kortest? Lengst? Kan Anne stå bak Anders? Hvor mange sirkler har vi på bordet nå?( kopp, asjett, kaviartube lokk…) Og i rommet? Vegguret… Hvor mange centimeter er min tommeltott? Din? Skal vi måle? The possibilities are endless,,no,So snuff roles,,no,and now it's the kids who make toys and logical nuts for the adults,,no,Now they have learned something new,,no,now they it,,no,and they are proud and happy,,da,Evolving learning in mathematics for preschool children,,no,By Galina Novikova and Maud Krag "There once was a cat who lived in a house with,,no,It was so fond of running the elevator between floors ... "So begins a game for preschool children in Lekematikklandet,,no. Så snus rollene, og nå er det barna som lager leker og logiske nøtter for de voksne. Nå har de lært noe nytt, nå kan de det, og de er stolte og glade.