I skolen finnes elever med ulike erfaringer, abilities and personal qualities. Some have diagnoses. Others have difficult home conditions. No matter what conditions the individual has, it is the school's obvious duty to set expectations and academic and social demands on all. It is to show the individual respect and recognition. In addition, students learn how to set goals and create expectations for themselves. All pupils have opportunities for development, alle elever skal utfordres. What opportunities do the individual? What can they? How can the teacher help? Utvikling er et dynamisk begrep.. Erfaring flere lærere har gjort, is that many of the weakest pupils receive more than expected even when the tasks are quite challenging. Pupils must never be underestimated!
At the beginning of schooling, it is common to incorporate procedures and norms for companionship and interaction in class. This is important for everyone to feel safe to contribute professional without being harassed or looked down upon. All must be able to dare to ask questions loudly without being afraid of the reactions of other students around him. It must form a good class culture where everyone feels valued, og hvor elevene lærer å tolerere hverandre. The teacher is at first an important norm for and have responsibility to influence students to develop moral responsibility. Young children are impressionable and has very 'strict morals'. They want 'order' in the class and have it all right at school.
’Utviklende opplæring i matematikk’ baserer seg på utstrakt samarbeid, discussion and presentation in class. It is a prerequisite that the climate around the pupils is such that each will be active.
All students should be included in public review of the concepts and discussion exercises in pairs. Both teacher and pupils use the terms actively, og etter hvert vil alle lære mer og mer. Some need more time to learn new concepts and using them actively. That does not mean they do not understand when others use the terms. Professional theme is repeated constantly while new material is presented. In this way the fabric repeated several times, noe som kan være en fordel for de svakeste elevene.
I undervisningen passer læreren på i starten å stille spørsmål som alle kan svare på. Så går man gradvis over til mer utfordrende spørsmål som ingen kan svare på med en gang. Det er å jobbe i ’Utviklingssonen’, som Vygotskij uttrykte det. Dersom det er en ekstra lærer i klassen, er det greit å la den personen hjelpe enkeltelever til å delta i diskusjonen gjennom å stille spørsmål og få i gang samtalen. På den måten vil alle være med å bidra til å løse oppgaver. According to Vygotsky, both teacher and a more competent fellow student helping to provide clues to solve puzzles. The teacher ensures that the composition of the pairs are so that everyone gets the best possible learning outcomes.
En del av timen blir som regel satt av til individuelt arbeid med tilpassede oppgaver. Da kan noen elever ha nytte av å bli tatt ut av klassen en stund for å arbeide med bestemte tenkestrategier. This can of course also take place in the classroom. Det er ingen grunn til å ta elever ut av klassen for å arbeide med enklere oppgaver.
Alle elever må være tilstede for å ta opp tråden i forhold til målsetting og introduksjon av nytt stoff i timen. In such a summary can also be focused on cooperation. Students can share examples of how they solved tasks together, og hvordan de kom fram til ulike svar.
Some students need additional training at home in order to increase the skill and speed when they solve puzzles. These tasks will not offer any difficulty for them, but only be exercises. Example of such tasks are addition- og subtraksjonsoppgaver i tallområdet 1-10 og den lille multiplikasjonstabellen. I samarbeid med foresatte er det fint om elevene får videreført smarte tenkemåter og gode løsningsstrategier. Foresatte må bli informert om hvordan de skal hjelpe til med dette.
Har noen andre lærere tips til hvordan utvikle et lærende fellesskap i klassen?
Gerd Inger Moe