A lesson with evolving training in mathematics,no

Through courses and meetings with teachers, there has been a lot of questions and problems when it comes to practical implementation of Evolving training learning in mathematics,,no,Here are some factor that may be of interest to many,,no,Preparation and implementation,,no,In the teacher's guide, there is a proposal for an outline of the syllabus on year,,no,and weekly basis,,no,It is good to follow,,no,The tasks for each week is allocated to each day,,no,The teacher must familiarize themselves with the tasks and prepare for in terms of formulating questions,,no. Her følger noen moment som kan være av interesse for mange.

Forberedelser og gjennomføring

I lærerveiledningen er det et forslag til disposisjon over lærestoffet på års- og ukebasis. Den er god å følge. Oppgavene for hver uke fordeles på den enkelte dag. Læreren må sette seg inn i oppgavene og forberede seg i form av å formulere spørsmål. Secondly, the teacher must think through the challenges students may face,,no,and what additional questions and hints that may be relevant,,no,After such preparation,,no,meet the teacher the students with a good plan,,no,However, it must never be slavishly,,no,Good input from students must be met with interest and followed up,,no,The teacher should always be open to questions and issues from students,,no,That's when the learning occurs,,no,Working with tasks to do with the discussion,,no,reasoning and argumentation,,no,The hour starts with joint review of tasks,,no, og hvilke tilleggsspørsmål og hint som kan være aktuelle. Etter en slik forberedelse, møter læreren elevene med en god plan. Den må imidlertid aldri bli slavisk. Gode innspill fra elevene må møtes med interesse og følges opp. Læreren skal alltid være åpen for spørsmål og problemstillinger fra elevene. Det er da læring skjer! Arbeid med oppgavene skal skje med diskusjon, begrunnelser og argumentasjon. Timen starter med felles gjennomgang av oppgaver. The teacher asks questions,,no,Students get time to think about and discuss with neighbor,,no,It should not be such that the teacher explains the tasks,,no,Students should discover for yourself,,no,see connections and find out solutions in cooperation with each other and the teacher,,no,The progression of the plan for the day followed even if the teacher considers that all students have not understood everything,,no,Theme and task type is repeated several times in the future,,no,and learning occurs at different speeds in the individual,,no,When a topic is presented to the second or third time,,no. Elevene får tid til å tenke seg om og diskutere med sidemann. Det skal ikke være slik at læreren forklarer oppgavene. Elevene skal oppdage selv, se sammenhenger og finne ut løsninger i samarbeid med hverandre og læreren.

Progresjonen i planen for dagen følges selv om læreren oppfatter at alle elevene ikke har forstått alt. Tema og oppgavetype blir gjentatt flere ganger i tiden som kommer, og læring skjer i ulikt tempo hos den enkelte. Når et tema blir presentert for andre eller tredje gang, more and more students understand,,da,Organization of learning material,,no,How many red and blue tasks,,no,All the red tasks are new substance,,no,These are mandatory and must be reviewed,,no,In addition, choose the teacher of the blue repetition tasks that students will work on joint or individual work,,no,Not all students can have time to work with all the blue tasks,,no,nor as joint review,,no,The main thing is that the teacher chooses blue tasks over time gives a variable theme,,no.

Organisering av lærestoffet. Hvor mange røde og blå oppgaver?

Alle de røde oppgavene er nytt stoff. Disse er obligatoriske og må gjennomgås. I tillegg velger læreren noen av de blå repetisjonsoppgavene som elevene skal arbeide med felles eller som individuelt arbeid. Ikke alle elevene kan rekke å arbeide med alle de blå oppgavene, heller ikke som felles gjennomgang. Det viktigste er at læreren velger ut blå oppgaver som over tid gir variasjon i tema.

How long should one spend on the various tasks,,no,It can obviously vary how long a red or blue task items,,no,If the task creates great interest with good discussion,,no,is it well worth spending time on,,no,Others,,no,Sometimes it can take less time,,no,Generally speaking there is a greater pace and progress in this approach than is usual,,no,Joint review of the red and blue selected tasks can take about,,no,me,,ku,individual work,,no,What tasks can be relevant,,no,Students are different and should be met with different types of tasks,,no?

Det kan selvsagt variere hvor lang tid en rød eller blå oppgave varer. Hvis oppgaven skaper stor interesse med god diskusjon, er den vel verd å bruke tid på. Andre

ganger kan det ta kortere tid. Generelt kan en si at det er større tempo og fremdrift i dette opplegget enn det som er vanlig. Felles gjennomgang av røde og utvalgte blå oppgaver kan ta ca. 25 – 30 min.

Individuelt arbeid. Hvilke oppgaver kan være aktuelle?

Elevene er forskjellige og bør møtes med ulike type oppgaver. Some may manage to work individually with blue tasks because the books,,no,or selected tasks worksheet,,no,Other students need multiple tasks where they get better skills in basic arithmetic,,no,Regarding the last,,no,There copying originals from other works that can be used,,no,More teachers will find such tasks also at different sites,,no,It may be convenient to copy the assignments that last a few hours,,no,Individual work can take about,,no,A clock hour of mathematics could look like this,,no, eller utvalgte oppgaver i arbeidsheftene. Andre elever trenger flere oppgaver hvor de får bedre ferdigheter i grunnleggende regning. Når det gjelder det siste, finnes det kopieringsoriginaler fra andre verk som kan brukes. Flere lærere finner slike oppgaver også på ulike nettsider. Det kan være praktisk å kopiere opp oppgaver som varer noen timer. Individuelt arbeid kan ta omtrent 20-25 min.

En klokketime med matematikk vil kunne se slik ut:

  • Mål for økten – fellesoppgaver, samarbeid og diskusjon ca. 30 minutt.
  • Bevegelsesleker ca. 5 minutt, eventuelt en joggerunde i fast løype
  • Individuelt arbeid ca. 20 minutt.
  • Oppsummering av mål for økten ca.5 minutt.

Det skjedde imidlertid, spesielt på 3. og 4.trinn, at felles oppgaver tok mer enn 30 minutt, slik at det ikke ble tid til individuelt arbeid. Da ble resten av tiden f.eks. brukt til at alle elevene jobbet skriftlig med mer utfordrende utregninger som skulle sammenlignes eller andre mer tidkrevende oppgaver.

Fallgruver ved gjennomføring av Utviklende opplæring i matematikk:

  • Lærer begynner å forklare oppgaver når det ikke er respons hos elevene. I stedet må læreren stille flere og andre spørsmål eller gi hint.
  • For lang tid brukes til gjennomgang av stoffet. Ukeplanene må holdes.
  • Det brukes for liten tid til å øve inn og automatisere addisjons- og multiplikasjonstabeller. Gjennom arbeid med oppgavene i grunnbøkene og heftene, inngår det mye regning og ferdighetstrening. Likevel er det oftest ikke nok for å automatisere kombinasjonene i de ulike tabellene. Dette kan gjøres felles i klassen og som individuelle oppgaver på skolen eller som hjemmelekse.

Kort oppsummert vil jeg si at man ikke skal være redd for å holde et høyt tempo og læringstrykk. Man kommer tilbake til ulike tema flere ganger.