They do not seem math is hard,no


(Wednesday,,da,"Fædrelandsvennen»,,no 7. June 2017, «Fædrelandsvennen»)


 

Having switched to Russian math education carved freshmen at Eide school sky high on the national survey sample,,no,"& Nbsp; Having switched to Russian math education carved freshmen at Eide school sky high on the national survey sample,,no.

GRIMSTAD,,en,- Now we're going in and having math,,no,Everyone has to find their rulers and sit down quietly,,no,Finger on your nose if you understood the message,,no,says teacher Eivind chart Tunsberg to,,no,increments Eide School in Grimstad,,no,the class of,,sv,Students comes running in after recess,,no,Together they counted into the classroom for math teaching,,no,But maths teaching at Eide school is not like other schools,,no,The small class has in fact replaced the usual mathematics teaching with Russian teaching methods,,no

– Nå skal vi inn og ha matte. Alle må finne fram linjalene sine og sette seg rolig ned. Fingeren på nesa om dere forsto den beskjeden, sier lærer Eivind Stabell Tunsberg til 1. trinn på Eide barneskole i Grimstad. Klassen på 11 elever kommer løpende inn etter friminutt. Sammen går de tellende inn i klasserommet for å ha matematikkundervisning. Men matteundervisningen på Eide skole er ikke som på andre skoler. Den lille klassen har nemlig byttet ut vanlig matematikkundervisningen med russiske undervisningsmetoder.

HIGH LEVEL COPING,,no,Matt The knowledge of Norwegian pupils have in recent years been criticized by several poor results from international student assessment surveys,,no,- Earlier this year, we have cut relatively weak and have had several students on the national concern border,,no,says Tunsberg,,no,But after Eide school let the Norwegian teacher books on the shelf,,no,and adopted the Russian teaching methods,,no,the results pointed upward. & nbsp;,,no,- It has given very good results,,no

Mattekunnskapene til norske elever har de siste årene blitt kritisert etter flere dårlige resultater fra internasjonale elevundersøkelser.
– Tidligere år har vi skåret forholdsvis svakt og har hatt flere elever på den nasjonale bekymringsgrensen, sier Tunsberg. Men etter at Eide skole la de norske lærerbøkene på hylla, og tok i bruk russiske undervisningsmetoder, the results pointed upward.
– Det har gitt veldig gode resultater. In the new survey sample we had no pupils under concern border,,no,and several students who received full score,,no,says Tunsberg. & nbsp;,,no,MATHEMATICAL SUBSCRIPTION,,sv,& Nbsp; In the back row sits Johan Haga and Henrik Scumpu and rains mat,,no,The teacher has just given them today "grublis»,,no,which today consists of differences and different patterns,,no,When grublisen is resolved,,no,getting Henrik come up to the blackboard,,no,Is not it difficult,,no,- In,,it,math is fun,,no,says Henrik,,no,The Russian method,,da,ut ual learning kalt,,da,focusing largely on analysis,,no, og flere elever som fikk full skåring, says Tunsberg.

MATEMATISK TEKNING

 On the back row sits Johan Haga and Henrik Scumpu and rains mat. Læreren har akkurat gitt dem dagens «grublis», som i dag består av differanser og ulike mønstre. Når grublisen er løst, får Henrik komme opp til tavla. Er det ikke vanskelig?
– Nei, matte er gøy, sier Henrik. Den russiske metoden, kalt ut viklende læring, fokuserer i stor grad på analyse, observation and logical thinking.
– Her skal de gruble og komme fram til svaret selv. Fremfor å kopiere og repetere det jeg forteller de, skal de selv finne logikken i det, sier Tunsberg. I timene finner lærerne frem oppgaver som de lar elevene se på fra forskjellige vinkler, for så å forklare og komme med egen tenkning for hvordan de løser oppgaven.
– Det gjør ikke noe om de kommer med feil svar på veien. På den måten lærer de av sine feil og får en dypere forståelse for problemet, says Tunsberg.

MER INTENSE TIMER

The new mathematics lessons are also shorter and more intense,,no,After the kids have solved three puzzles,,no,lets Tunsberg they get two minutes to vent head,,no,- At the traditional teaching method, they go a bit more cautiously,,no,We believe that kids can so much more,,no,they are very willing to learn if they get the opportunity,,no,Tunsberg believes the Russian teaching method makes kids more creative and engaged in hours,,no,while it builds up confidence,,no,- It's fun to be able to solve puzzles together with my friends,,no. Etter barna har løst tre oppgaver, lar Tunsberg de få to minutter til å lufte hodet.  
– Ved den tradisjonelle undervisningsmetoden går de litt mer forsiktig fram. Vi mener at ungene kan så mye mer, de er veldig lærevillige om de bare får muligheten, sier Tunsberg. Tunsberg mener den russiske undervisningsmetoden gjør barna mer kreative og engasjerte i timen, samtidig som den bygger opp selvtillit.
– Det er gøy å kunne løse oppgaver sammen med vennene mine. Mom and dad say I'm good,,no,says August Myhre Guldberg,,no,Leah agree,,no,- Everyone in our class are good at math,,no,Math is fun,,no,says Leah Marina Berge Svang,,no,INSPIRED BY SANDNES,,no,The inspiration has owned school taken from Smeaheia school in Sandnes,,no,As the first school in the country started Rogaland School of Russian mathematics teaching already in,,no,- We had a teacher who started teaching as part of a research project with the University of Stavanger,,no, sier August Myhre Guldberg. Leah er enig.
– Alle i klassen vår er flinke i matte. Matte er kjekt, sier Leah Marina Berge Svang.

 

 

INSPIRERT AV SANDNES

Inspirasjonen har Eide skole hentet fra Smeaheia skole i Sandnes. Som første skole i landet startet Rogalandsskolen med russisk matematikkundervisning allerede i 2009.
– Vi hadde en lærer som startet undervisningen som en del av et forskningsprosjekt med UiS. Etter flere år med svært gode resultater har nesten alle skolene i Sandnes byttet til denne undervisningsmetoden, sier rektor ved Smeaheia skole, Tor A. Isene.
Smeaheia skole vant blant annet Inspirasjonsprisen 2015 for sitt arbeid med russisk matematikkundervisning.
– Vi kan vise til svært gode resultater. Vi har langt færre elever under bekymringsgrensen enn tidligere. Våre elever skårer også veldig høyt på alle nasjonale kartleggingsprøver, sier Isene videre

«På den nye kartleggingsprøven hadde vi ingen elever under bekymringsgrensen, og flere elever som fikk full skåring».

EIVIND STABELL TUNSBERG, lærer til 1. trinn på Eide barneskole i Grimstad

 

TEKST: MARIE N. KALVEHAGEN

PHOTO: REIDAR KOLLSTAD