Asheim was challenged by Jo,,no,in "Russian mathematics",,no,"Utdanningsnytt.no»,,no (2. trinn) i «russisk matematikk»


13.10.2017 «Utdanningsnytt.no»


— Oj,,en,this was not easy,,no,Here you need to really think,,no,said Acting Minister Henrik Asheim when Jo on,,no,Step by Vigernes school in Lillestrøm Akershus challenged the Minister in,,no,russian mathematics,,no,"Utdanningsnytt.no" - Oj,,no, dette var ikke lett. Her må man virkelig tenke, sa fungerende kunnskapsminister Henrik Asheim da Jo på 2. trinn ved Vigernes skole i Lillestrøm i Akershus utfordret statsråden i "russisk matematikk".

Foto: Marianne Ruud,,no,When acting Minister Henrik Asheim visited Vigernes school yesterday he was,,no,Instead of talking about the state budget,,no,challenged by Jo on,,no,Steps to Giving matt aid,,no,Jo has just completed a task which is about forms and shapes,,no,He has drawn dashes between different creatures that will fit into different houses with different colors and appearance,,no,The next task is a purely theoretical calculation task,,no,It's a little harder,,no,The reader,,no,"Fill in all figures from,,no,through,,da

By Marianne Ruud,,no,- Yeah,,fi

Da fungerende kunnskapsminister Henrik Asheim besøkte Vigernes skole i går ble han, i stedet for å snakke om statsbudsjettet, utfordret av Jo på 2. trinn til å gi mattehjelp.

Jo har nettopp fullført en oppgave som handler om former og figurer. Han har tegnet streker mellom ulike vesener som skal passe inn i forskjellige hus med varierende farger og utseende.

Neste oppgave er en ren teoretisk regneoppgave. Den er litt vanskeligere.

Jo leser: «Fyll inn alle tall fra og med 2 til og med 10 in the blanks so that the sum of the numbers along each of the four straight lines are value 15. "The pondering a bit,,no,Then he handed his hand,,no,- Ask the Minister,,no,proposes mathematics teacher Charlotte Amundsen Barboles,,no,Henrik Asheim bends down and looks at the book by Jo,,no,Then he glances up at Jo,,no,exclaims Minister,,no,It gets quiet,,no,Asheim is deeply impressed by the mathematics level,,no,Step pupils in Vigernes school,,no,The school is located in Lillestrøm Akershus,,no,- Such tasks could I have taken with me at the lodge and pondered long,,no. Så rekker han opp hånden.

— Spør kunnskapsministeren, foreslår matematikklærer Charlotte Amundsen Barbøl.

Henrik Asheim bøyer seg ned og kikker på boka til Jo. Så kikker han opp på Jo.

— Oj,,en,this was not easy,,no,Here you need to really think,,no,said Acting Minister Henrik Asheim when Jo on,,no,Step by Vigernes school in Lillestrøm Akershus challenged the Minister in,,no,russian mathematics,,no,"Utdanningsnytt.no" - Oj,,no, dette var ikke lett. Her må man virkelig tenke, utbryter statsråden. Det blir stille.

Asheim er dypt imponert over matematikknivået til 2. trinnselevene på Vigernes skole. Skolen ligger i Lillestrøm i Akershus.

— Sånne oppgaver kunne jeg tatt med meg på hytta og grublet over lenge, admits Asheim,,no,Have Russian mathematics development,,no,Students Asheim visit on Vigernes school is involved in a special program called "Evolving training in mathematics." This class has had such mathematic ago,,no,- The method is also known as the "Russian mathematics",,no,explains teacher Charlotte,,no,She got wind of method four years ago and enrolled in courses to learn the,,no,In Norway, the method has been introduced by Gerd Inger Moe,,no,retired teacher and instructor of Sandnes in Rogaland,,no.

Har russisk matematikk som utviklingsarbeid

Elevene Asheim besøker på Vigernes skole er med på et helt spesielt opplegg kalt «Utviklende opplæring i matematikk.» Denne klassen har hatt slik matematikkopplæring siden 1. trinn.

— Metoden er også kjent som «russisk matematikk», forklarer lærer Charlotte.

Hun fikk snusen i metoden for fire år siden og meldte seg på kurs for å lære seg den. I Norge er metoden blitt introdusert av Gerd Inger Moe, pensjonert lærer og kursholder fra Sandnes i Rogaland. Many Norwegian schools have now taken the method in use,,no,and also the Norwegian edition of the textbook,,no,- The program is characterized by thinking more than teaching,,no,Emphasis will be placed on theoretical,,no,abstract knowledge,,no,Also for teachers, it is difficult to put the teaching in such a way,,no,but what we see is that the method provides faster progression in students,,no,says Charlotte,,no,- The program goes among other things that you should always give each student a task that is just over there they basically fail,,no,Precise terms and symbols are central,,no, og også den norske utgaven av læreverket.

— Opplegget er preget av tenkning mer enn undervisning. Det blir lagt vekt på teoretisk, abstrakt kunnskap. Også for lærere er det krevende å legge om undervisningen på en slik måte, men det vi ser er at metoden gir raskere progresjon hos elevene, forteller Charlotte.

— Opplegget går blant annet ut på at du alltid skal gi hver elev en oppgave som ligger litt over det de i utgangspunktet klarer, sier hun.

Presise begreper og symboler står sentralt

Asheim is impressed,,no,This is depth learning and fully in line with Ludvigsen Committee,,no,he comments,,no,The constituted Minister listen closely,,no,Charlotte Amundsen Barboles says that universal,,no,precise terms and symbols are central,,no,Students will learn the relationship between observation,,no,In the workbook students have in front of them we see examples of tasks where students learn about quantities,,no,For example, more / fewer,,no,first / last,,no,- Maybe you and Torbjørn Røe Isaksen can sit in a little of this class,,no: - Dette er dybdelæring og helt i tråd med Ludvigsen-utvalget, kommenterer han. Den konstituerte kunnskapsministeren lytter interessert.

Charlotte Amundsen Barbøl forteller at universelle, presise begreper og symboler står sentralt. Elevene skal lære seg sammenhengen mellom observasjon, thinking, speech and writing.

I arbeidsboka elevene har foran seg ser vi eksempler på oppgaver der elevene lærer om mengder, former, sizes, relationships and categories. For eksempel flere/færre, most / least, først/sist.

— Kanskje både du og Torbjørn Røe Isaksen kan få hospitere litt i denne klassen. Isaksen struggled the bit with fractional bill when he would submit the Pisa results a few years ago,,no,- And,,fi,Maybe method had been something for us,,no,says an amused Asheim,,no,He has in any case been strongly believe in developing math after one hour of Charlotte,,no,Satisfied with,,no,million for early intervention,,no,Actually Minister Henrik Asheim on Vigernes school to talk about far more advanced calculations this morning than they Jo doing,,no?

— Ja, kanskje metoden hadde vært noe for oss, sier en lattermild Asheim.

Han har i alle fall fått stor tro på utviklende matematikk etter en time med Charlotte.

Fornøyd med 100 millioner til tidlig innsats

Egentlig er statsråd Henrik Asheim på Vigernes skole for å snakke om langt mer avanserte regnestykker denne formiddagen enn de Jo holder på med.

The theme is in fact how the government will manage to fulfill all pledges made at the field of education within the Ministry of Education's budget,,no,Although we now have had to tighten oil spending for next year,,no,instead of,,no.

Ett av regjeringens aller viktigste valgløfter er å satse 100 millioner kroner på tidlig innsats i skole og barnehage. Arbeiderpartiets utdanningspolitiske talsperson, Martin Henriksen, er - ikke overraskende - lite imponert. Han har regnet seg fram til at hver skole i gjennomsnitt får 35.000 kroner.

— Det holder knapt til et helgeseminar for lærerne, kommenterer han.

Men Asheim er fornøyd: - Selv om vi nå har måttet stramme inn på oljepengebruken for neste år, har utdanningssektoren fått et godt budsjett. Det gjelder både barnehage, skole, høyere utdanning og forskning, sier statsråden til Utdanning.