Hvordan foresatte kan hjelpe til?

Parents are important partners and supporters of children's education and development,,no,Good cooperation between school and home can make a difference in children's well-being and learning,,no,Evolving training in mathematics can be a challenge and uncertainty about how parents can help their children with homework and learning of concepts at school,,no,What the teacher can do to get this best to work,,no,Before the parents, it is customary to send home a letter containing various information,,no. Et godt samarbeid mellom skole og hjem kan utgjøre en forskjell i barnas trivsel og læring.
Utviklende opplæring i matematikk kan by på utfordringer og usikkerhet om hvordan foresatte kan hjelpe sine barn med lekser og læring av begrep på skolen. Hva kan læreren gjøre for å få dette best til å fungere?
Før foreldremøtet er det vanlig å sende hjem et skriv med forskjellig informasjon. Here it can also be rewritten program in mathematics,,no,For example, what is expected that parents will aid,,no,Further information will be given at the parents',,no,Because books can be sent home a few days prior to the meeting in the fall so that parents can see them,,no,Proposed plan at the parent,,no,— ,,en,The principles and thinking behind,,no,provide information about students' active participation in their own learning process,,no,emphasis of,,no,awareness training,,no,and articulate what they discover,,no,Pick out some tasks,,no, for eksempel hva som forventes at foresatte skal hjelpe til med. Ytterligere informasjon blir gitt på foreldremøtet. Grunnbøkene kan sendes hjem et par dager i forkant av møtet om høsten slik at foresatte kan se i dem.

Forslag til plan på foreldremøtet:

Prinsippene og tenkningen bak, orientere om elevenes aktive deltakelse i egen læreprosess, vektlegging av observasjon, analyse, oppmerksomhetstrening og sette ord på det de oppdager.

Velg ut noen oppgaver with several answers that guardians can get loose,,no,Fine for an also have some examples from the classroom with students' different proposition,,no,Challenges for adults,,no,Use of language and mathematical expressions - show some examples,,no,What can parents help with home,,no,The importance of talking the subject up no matter what experience they guardians may have in their schooling and be impressed by what their children learn at school,,no,That way, growing self-confidence of the child,,no,Homework Task Booklets,,no. Fint om en også har noen eksempler fra klasserommet med elevenes ulike løsningsforslag.

Utfordringer for voksne: Bruk av språk og matematiske uttrykk – vis til noen eksempler.

Hva kan foresatte hjelpe til med hjemme? Betydningen av å snakke faget opp uansett hvilke erfaringer de foresatte måtte ha i sin skolegang og la seg imponere over hva deres barn lærer på skolen. På den måten vokser selvtilliten til barnet.

Lekser i Oppgaveheftene - show a few examples of tasks and tell that guardians should only read the task for the child,,no,maybe twice,,no,Then ask your child how he / she will solve the task,,no,It is the child who must propose solution,,da,If you are stuck at the task,,no,that's fine,,no,Students also learn that it's okay to make mistakes,,no,The culture of the school has been the opposite,,no,especially regarding this subject,,no,A slik'tradisjon 'trying Evolving training in mathematics to break down,,no,'Error is gold' - they learn one of,,no, kanskje to ganger. Deretter spørre barnet hvordan han/hun vil løse oppgaven. Det er barnet som skal foreslå løsning. Hvis man står fast på oppgaven, er det helt greit. Elevene lærer også at det er helt greit å gjøre feil. Kulturen i skolen har vært det motsatte, særlig når det gjelder dette faget. En slik’tradisjon’ prøver Utviklende opplæring i matematikk å bryte ned! ’Feil er gull’ – de lærer man av! It is important that parents also have a relaxed attitude to this so that homework assignment booklets will be a positive experience,,no,Arguments that this homework is evolving for the child,,no,Concept is repeated,,no,they receive training in how to put into words what they understand,,no,do not understand and find a solution they devise,,no,The adults get a unique opportunity to hear their child's mindset and how it expresses itself,,no,Such situations on- one would like to have more of in school,,no. Argumenter med at denne lekselesingen er utviklende for barnet. Begrep blir repetert, de får trening i å sette ord på hva de forstår, ikke forstår og finne en løsning de selv tenker ut. De voksne får en unik mulighet til å få høre sitt barns tenkemåte og hvordan det uttrykker seg. Slike situasjoner på tomannshånd skulle man gjerne hatt flere av på skolen. This is quality time with their children while getting guardians participate in the education of their hopefuls,,no,What is more important than the,,no,Questions and comments from parents finally,,no,Information necessary to prevent frustration and negative attitudes,,no,The teacher knows guardians at their schools,,no,and in some cases it might make sense to wait to give homework Task Booklets after meeting with guardians,,no,In assessment interviews in the fall, it is common to hear about how things are going with homework general,,no. Hva er viktigere enn det?

Spørsmål og kommentarer fra foresatte til slutt.

Informasjon er nødvendig for å forebygge frustrasjon og negative holdninger. Læreren kjenner til foresatte på sin skole, og i enkelte tilfelle er det kanskje fornuftig å vente med å gi lekser i Oppgavehefter til etter møte med foresatte.

I vurderingssamtaler på høsten er det vanlig å høre om hvordan det går med lekser generelt, om det er for mye/lite, lette/vanskelige osv. Da justerer læreren leksene sammen med barnet og foresatte.

Noen lærere gir 2 sider i Oppgaveheftene i lekse, i tillegg 2 frivillige sider for elever som vil utfordres mer. Oppgaver kan også velges ut som ’må’- og ’kan’ oppgaver, it's a great way to differentiate on.

Det er ikke meningen at alle elevene skal gjøre alle oppgavene i Oppgaveheftene! Lekser kan også gis uavhengig av læreverket – som egne drilloppgaver fra ulike kopieringsoriginaler eller nettsider.

Oppfordre foresatte til å ta kontakt med skolen dersom det er spørsmål angående opplegget i matematikk.

Sitat fra Opplæringsloven § 2-3 om innhold og vurdering i grunnskoleopplæringa: ”Lekser kan også ha en viktig funksjon i samarbeidet mellom skole og hjem. Dette vil gi foreldrene en mulighet til å ta del i elevens opplæring. Foreldre har ansvar for at barna gjør lekser, men skolen kan ikke forutsette at det gis faglig hjelp hjemme.”